Yhteiskoulun lukion opetussuunitelmaan kuuluu ns. normaalien oppiaineiden lisäksi myös temaattisia opintoja. Näiden opintojaksojen suunnitteluun lukio saa vapaat kädet ja usein ne toteutetaan eri oppiaineiden yhteistyönä. Opettajina jaksoilla käytetään myös ulkopuolisia huippuasiantuntijoita yliopistoista tai peli-/urheilumaailmasta.
Mets1 – Metsästäjätutkintoon valmistava opintojakso 1 op
Opintojakson tavoitteena on suomalaisen eräperinteen ja luonnon monimuotoisuuden ymmärtäminen. Opintojaksolla tutustutaan metsästäjätutkinnon aihealueisiin. Opintojakson jälkeen opiskelija voi päättää, haluaako hän suorittaa metsästäjäntutkinnon ja sen myötä mahdollisesti aloittaa metsästysharrastuksen. Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Suomen Riistakeskuksen, riistanhoitoyhdistysten ja paikallisten metsästysseurojen kanssa.
Keskeiset sisällöt
- Metsästyslainsäädäntö
- Lajintuntemus
- Riistaekologia ja riistanhoito
- Eettinen ja kestävä kehitys
- Aseet ja patruunat metsästyksessä
- Metsästyksen turvallisuus
- Pyyntimenetelmät ja välineet
- Saaliin käsittely
KUMU1 ÄÄNESTÄ KUVAA-KUVAA ÄÄNESTÄ – taiteiden välinen opintojakso 1 op
Opintojaksolla yhdistyvät kuvantekemisen innovatiiviset kokeilevat maalaamisen, piirtämisen muodot ja luova ääni-improvisaatio ja kokeileva musiikki.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
- kokeilevat rohkeasti omanlaisen äänimaiseman luomista eri instrumentein
- kokeilevat rohkeasti omaa kuvailmaisuaan
- tuottavat esitettävää, julkaistavaa materiaalia syyskonsertin yhteyteen sekä koulun sosiaaliseen mediaan. Kurssilla hyödynnetään nykytaiteen keinoja.
Keskeiset sisällöt:
- kuva- ja ääni-improvisaatio
- taiteidenvälinen lähestyminen
- tuottaminen, teosten jakaminen.
Opintojakso tukee opiskelijan hyvinvointiosaamista, vuorovaikutusosaamista ja monitieteistä ja luovaa osaamista. Opintojakso sijoittuu toiseen jaksoon, muodostuu 1op. musiikkia ja 1op. kuvataidetta. Opettajina toimivat vuorotellen kuvataiteen opettaja ja musiikin opettaja.
RETK1 – LUONNONTUNTEMUS JA RETKEILY 2 op
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- syventää kotiseutunsa ja Suomen luonnon tuntemusta
- tutustuu kotiseutunsa luonnonsuojelualueisiin
- ymmärtää luonnonsuojelun merkityksen monimuotoisuuden säilyttäjänä
- osaa tehdä havaintoja ympäristöstään ja toteuttaa pieniä ympäristöön liittyviä tutkimuksia
- oppii retkeilyn perustaidot
- syventää kartanlukutaitoaan
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- saa luontoelämyksiä ja oppii nauttimaan luonnosta
Opintojakson keskeiset sisällöt
- Pohjois-Karjalan ja Suomen luonto
- erilaiset ekosysteemit ja niiden toimint
- ihmisen vaikutus ekosysteemeihin
- luonnonsuojelualueet
- luonnon monimuotoisuus
- ympäristötutkimuksen tekeminen
- oman tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- retkeilytaidot
- liikkuminen luonnossa
-
kartan ja kompassin käyttö
- retkeilyvarusteet
- jokamiehen oikeudet ja velvollisuudet
TEAT2 TAIDETTA KAIKILLA AISTEILLA 2 op
Opintojaksolla osallistutaan JYKin musiikkiteatterin vuotuiseen luovaan prosessiin ja suunnitellaan sekä tuotetaan visuaalista materiaalia projektin tarpeisiin. Visuaalinen ilme, kuten julisteet, dokumentaatiot, lavasteet, puvustus, maskeeraus, mahd. video/kuvaprojisoinnit suunnitellaan yhdessä työryhmässä näyttelijöiden ja muusikoiden luovaa prosessia seuraten.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- oppii tuntemaan ja arvioimaan eri taiteenalojen ajankohtaisia toimintatapoja ja ilmiöitä, saamaan omaan työskentelyyn inspiraatiota tutustumalla mitä meillä ja maailmalla kokeellisen teatterin/ performanssin saralla tapahtuu.
- tarkastelee yksin ja yhdessä taiteiden ja kulttuurien suhdetta sekä taiteen merkityksiä omassa elämässä, yhteiskunnassa ja maailmassa
- tutkii merkityksellisiä teemoja ja aihepiirejä eri taiteenalojen keinoin ja niitä yhdistellen
Keskeiset sisällöt
- Teatteritilan visuaalisuus, skenografia
- Luovan prosessin kuvaaminen, viestintä, dokumentaatio
- Hahmojen esteettinen rakentaminen, puvustus, maskeeraus
- Taiteidenvälinen työskentely
- Visuaalisen markkinointimateriaalin valmistaminen
TANSS1 – VANHAT TANSSIT 2op
Vanhat tanssit -opintojakson teemaopinnot yhdistävät tanssin ja musiikin opiskelua tutustuttamalla opiskelijat sekä tanssin- että musiikin historiaan. Musiikit ja tanssit elävät ajassa ja muotoutuvat kulloistenkin muutostarpeiden mukaan
Yleiset tavoitteet
- Vuorovaikutustaitojen vahvistaminen ja yhteisöllisyyden tunteminen
- Tanssitaitojen edistäminen
- Tanssien historiaan perehtyminen
- Tanssikulttuuriin tutustumien vanhojen tanssien osalta
- Vanhojen tanssimusiikin rakenteiden hahmottaminen
Keskeiset sisällöt
- Salonki- ja muiden historiallisten tanssien oppiminen
- Vanhojenpäivän esitykset
KLT1-3 KULTTUURISEIKKAILU 1-2 op/opintojakso
Kulttuuriseikkailun opintojaksoilla opiskellaan esimerkiksi eri maiden kulttuurien erityispiirteitä ja tutustutaan niihin paikan päällä. Kulttuuriseikkailun opintojaksolla voidaan vaihtoehtoisesti myös tutustua jonkin kotimaan alueen erityiseen kulttuuriperimään, historiaan, perinteisiin ja tapoihin.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista opintojaksoilla korostuvat ainakin vuorovaikutusosaaminen sekä globaali- ja kulttuuriosaaminen. Vuorovaikutustaitoja vahvistetaan sekä kulttuuriseikkailumatkaa yhdessä ryhmän kanssa suunniteltaessa että kohdemaassa/kotimaan kohteessa paikallista kulttuuria kunnioittaen. Vuorovaikutusta opitaan yhdessä ja yhteistyössä sekä erilaisissa ympäristöissä. Samalla opiskelijat kehittävät kielitietoisuuttaan ja monilukutaitoaan. Globaali- ja kulttuuriosaamista vahvistetaan, kun opiskelija saa tilaisuuksia harjoitella ja kartuttaa maailmankansalaisen taitojaan sekä virtuaalisesti että mahdollisuuksien mukaan vieraaseen maahan tai kotimaan kohteeseen suuntautuvalla kulttuuriseikkailu-opintomatkalla. Samalla opiskelija myös syventää tietojaan ja ymmärrystään omasta identiteetistään sekä lukioyhteisön ja yhteiskunnan moninaisuudesta.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- tutustuu uuteen kulttuuriin
- vahvistaa toisia kunnioittavan vuorovaikutuksen taitoja
- oppii yhdessä suunnittelemisen taitoja
- vahvistaa maailmankansalaisena toimimisen taitojaan
Opintojakson sisällöt
- kulttuuriseikkailun kohteeseen tutustuminen ja perehtyminen
- kelttuuriseikkailun suunnittelu yhdessä ryhmän ja opettaja kanssa
- kulttuuriseikkailu ulkomaan tai kotimaan kohteeseen
TEK2 – OHJELMOINTI 2 op
Opintojaksolla opitaan teknologian taustalla olevaa tiedonkäsittelyä ja sen merkitystä yhteiskunnassa. Tutustumme johonkin ohjelmointikieleen koodaamisen kautta. Käytämme yliopiston verkko-oppimisympäristöä, joka sisältää teorian ja harjoitustehtävät. Opiskelija etenee omaan tahtiin, opettaja ohjaa harjoitusten tekemisessä. Opintojakson opiskelu vahvistaa monitieteistä, luovaa ja yhteiskunnallista osaamista.
Tavoitteet
- Sovellusten toiminnan ymmärtäminen
- Ohjelmakoodin lukutaidon hallinta
- Ohjelmointikielen perusrakenteiden hallinta
- Ohjelmointiympäristön hallinta
- Tietokoneohjelman tai mobiilisovelluksen suunnitteluun tutustuminen
Keskeiset sisällöt
- Tiedostomuodot
- Ohjelmointiympäristön asentaminen ja käyttäminen
- Algoritmi
- Muuttujan ja vakion käsitteet
- Ohjelmointikielen rakenteet: valintalauseet, toistolauseet
- taulukoiden käsittely
- tiedostojen käsittely
TEK3 – PELISUUNNITTELU 2 op
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan tietokone- tai mobiilipeli haluamaansa välinettä käyttäen. Pelin suunnitteluun ja toteutukseen voi osallistua eri rooleissa, esim. käsikirjoittajana, kuvankäsittelijänä, äänisuunnittelijana, ohjelmoijana jne. Opintojakso toteutetaan viikonlopputapahtumana Game Jam -tyylisesti yhteistyössä pelialan harrastajien ja ammattilaisten kanssa. Opintojakson opiskelu vahvistaa monitieteistä ja luovaa osaamista.
Tavoitteet
- Luovien prosessien aloittamisen menetelmiin tutustuminen
- Verkostoituminen pelien tekemisestä kiinnostuneiden kanssa
- Tehokkaan tiimityöskentelyn oppiminen
- Pelien tekemisessä tarvittaviin sovelluksiin ja välineisiin tutustuminen
Keskeiset sisällöt
- Tiimiytyminen
- Pelimoottorit
- Kuvan- ja äänenkäsittelysovellukset
TEK4 – 3D MALLINTAMINEN 1 op
Tutustutaan kolmiulotteiseen mallintamiseen eri mittakaavoissa ja konteksteissa, huomioiden työelämän erilaiset sovellukset. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista opintojaksolla painottuu monitieteinen ja luova osaaminen. Opintojakson aikana opiskelija tutustuu ainakin yhteen 3D-mallintamisen ohjelmaan ja osaa tulostaa 3-D-tulostimella. Monitieteistä ja luovaa osaamista kehitetään esimerkiksi suunnittelemalla omia malleja. Lisäksi opintojakso on mahdollista sisällyttää osaksi muita opintokokonaisuuksia esimerkiksi niissä hyödynnettävien osien tulostamisen myötä. Opintojakson aikana voidaan tehdä yhteistyötä esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston tai muiden asiantuntijayhteisöjen kanssa.
Arviointi
Opiskelijan oppimista ja laaja-alaisen osaamisen kehittymistä tuetaan opintojakson aikana antamalla palautetta opiskelijan työskentelystä. Opiskelun aikainen palaute ohjaa opiskelijaa tulemaan tietoiseksi työskentelytavoistaan sekä kokonaisuuksien hahmottamisen merkityksestä suunnitteluprosessissa. Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan aktiiviseen työskentelyyn.
TAA1 – TAITEESTA AMMATTI – LUOVILLE ALOILLE ORIENTOIVA 1 op
Ennakkotehtäviin valmentavia tehtäväharjoituksia kuvataiteen, arkkitehtuurin, muotoilun, graafisen suunnittelun tai vaate/tekstiilisuunnittelun alalle aikoville. Opintojaksolla perehdytään ulkomaisiin luovien alojen yliopistoihin hakuun ja portfolion koontiin.
Keskeiset sisällöt
- kerrataan kuvataiteen perusasiat: sommittelu, perspektiivi, tila ja väri
- harjoitellaan pääsykoetehtävätyyppejä
- portfolion kokoaminen
- annetaan henkilökohtaista opastusta luovilla aloille hakijoille
TUK1 OPISKELUN TUKI 2op
Opintojakson kuvaus
Opintojakso on tarkoitettu pääasiassa 3.vuoden opiskelijoille, joilla on hylättyjä̈ arvosanoja tai keskeneräisiä opintojaksoja jossakin oppiaineessa. Opiskelijat ohjataan opintojaksolle aineenopettajan, erityisopettajan ja/tai opinto-ohjaajan toimesta.
Opintojakson tavoitteina ovat
- opiskelijan opiskelutaitojen kehittäminen ja monipuolistaminen
- omien vahvuuksien tunnistaminen, itseluottamuksen kasvattaminen
- oman oppimistyylin vahvistaminen ja opiskelumotivaation lisääminen
- tarjota mahdollisuus kerrata opiskelijan vaikeaksi kokeman aineen sisältöjä̈
- tarjota mahdollisuus suorittaa jokin aiemmin hylätty kurssi uudelleen
Keskeiset sisällöt
- opiskelutekniikat ja niiden harjoittaminen
- välttämättömien ohjelmistojen hallinnan lisääminen
- opetus erikseen sovittavissa oppiaineissa