Tässä artikkelissa esittelemme ainevalintakortista löytyvien valinnaisten opintojaksojen sisällöt lyhyesti. Valtakunnallisia valinnaisia opintojaksoja (ainevalintakortin violetti väri kurssinumeron taustalla)) sinulla tulee lukion päättötodistuksessa olla vähintään 20 opintopistettä. Ylioppilastutkinnon kokeet perustuvat oppiaineen pakollisiin ja valtakunnallisiin valinnaisiin opintojaksoihin.
Pääosin ensimmäisen vuoden opinnot koostuvat kuitenkin valtakunnallisista pakollisista kursseista. Urheilulukioon valittavat voivat tietyin ehdoin vähentää 16 pakollista opintopistettä ja korvata niitä urhelijoille suunnatuilla kursseilla (kts. opinnot urheilulinjalla).
Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot (ainevalintakortissa vaaleansinisellä pohjalla oleva kurssinumero) ovat omasta koulutustarjonnastamme ja täydentävät valtakunnallista opetustarjontaa. Ne pitävät sisällään monia hyvinkin erilaisia opintojaksoja. Näihin voi usein hyväksilukea myös lukion ulkopuolisia opintoja, kuten esim. konservatorion, kuvataidekoulun tai kansalaisopiston opintoja tai uskonnollisten yhdyskuntien ryhmänjohtajakoulutuksia tai protuleiriohjaajan koulutuksia sekä hygienia- sekä anniskelupassit tai tulityö-/työturvallisuuskortit.
VALINNAISET OPINTOJAKSOT 1. VUODEN OPISKELIJOILLE LUKUVUODELLE 2025-2026:
Opintojaksojen tarkemmat kuvaukset löydät opetussuunnitelmastamme, https://peda.net/joensuu/jm/ltj/lops2019/oppiaineet . Voit lukioaikana valita myös muitakin valinnaisia opintojaksoja. Yleislinjan sekä musiikin ja ilmaisun linjan ainevalintakorttiin pääset tästä linkistä.
Valinnaiset vieraat kielet – valtakunnallisia pakollisia tai valtakunnallisia valinnaisia
Vieraiden kielten opiskelu on tärkeää. Kaupallinen yhteistyö vaatii usein muutakin kuin englannin kielen osaamista ja muun vieraan kielen osaaminen on erittäin hyödyllistä ja erinomainen kilpailuetu kansainvälisillä työmarkkinoilla. Valtakunnallisia valinnaisia opintojaksoja ovat kaikki valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaiset A ja B oppimäärien mukaiset englannin, saksan, ranskan, venäjän ja espanjan kielien valtakunnalliset tai koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot. Kielten opintojaksot voivat olla yhteisiä lyseon sekä normaalikoulun lukioiden kanssa, riippuen opiskelijamääristä. Voit lukea ainoana pakollisena A-kielenä myös muutakin kuin englantia, jos ryhmiä perustuu esimerkiksi saksassa tai ranskassa.
Arviointi: numeroin 4-10.
ÄI15 Draaman ja teatterin perusteet 2 op – äidinkielen ja kirjallisuuden koulukohtainen valinnainen
Opintojakso sopii sekä vasta-alkajille että edistyneille, koska kehittyäkseen edistyneenkin on aina palattava alkulähteille. Opintojakson sisältö valikoituu ryhmän tarpeiden mukaan. Ennen opintojaksoa ei tarvitse osata mitään erityistä, ja aina on myös lupa vetäytyä yhteisestä harjoituksesta, jos siltä tuntuu. Saa kuunnella itseään ja omia rajojaan. Sosiaaliset taidot ovat kuitenkin tärkeitä.
Opintojaksolla käydään läpi teatteri-ilmaisun eri osa-alueita toiminnallisin menetelmin ja valmistetaan yhdessä luovalla prosessidraamalla pieni tarina, johon valmistetaan pienryhmässä kohtausluonnos. Tämä on loppudemonstraatio. Opintojakson aikana selviää, onko opiskelijalla henkistä ja fyysistä kestävyyttä varsinaiseen teatteriprosessiin osallistumiseen. Opintojaksolle voi osallistua, vaikka ei haluaisikaan mukaan teatteriin. Jokainen opiskelija kehittää rohkeuttaan, ilmaisuaan ja vuorovaikutustaitojaan turvallisessa ilmapiirissä. Opintojaksoon voidaan liittää pieniä julkisia esiintymisiä ja teatterivierailuja tai kutsua tunnille vierailijoita. HUOM. Tämän opintojakson suorittaminen on edellytyksenä teatteriesityksen valmistamiseen osallistumiselle.
Arviointi: suoritettu/hylätty
ÄI20 Teatteriesityksen valmistaminen 4 op – äidinkielen ja kirjallisuuden koulukohtainen valinnainen
Kurssilla valmistetaan musiikkiteatteriesitys yhdessä teatterimusiikin ryhmän kanssa. Sisällöt vaihtuvat, ja jokaisessa projektissa on eri aihepiiri. Työtavat ovat lähinnä kollektiivisia ja toiminnallisia tanssin, näyttelijäntyön ja luovan prosessidraaman menetelmiä. Voidaan lähteä myös kokonaan ryhmälähtöisin devisingmenetelmin liikkeelle. Opintojaksolla valmistetaan luovien menetelmien avulla julkinen musiikkiteatteriesitys, joka toteutetaan 5-6 kertaa, ja sen jälkeen on reflektio- ja palauteseminaari.
Arviointi: suoritettu/hylätty.
FY3 Energia ja lämpö 2 op – fysiikan valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tutkitaan termodynaamisia systeemejä, energian siirtymistä systeemien välillä ja energian siirtymisen vaikutuksia. Keskeiset sisällöt liittyvät esimerkiksi energiantuotantoon, ilmastonmuutokseen ja rakentamiseen. Opintojakso antaa valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon.
Arviointi: numeroin 4-10
FY4 Voima ja liike 2 op – fysiikan valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tarkastellaan tasaista ja muuttuvaa liikettä ja perehdytään voimaan olennaisena kappaleiden välisiä vuorovaikutuksia kuvaavana suureena ja siihen, miten Newtonin II lakia käytetään mallinnettaessa voiman vaikutusta liiketilan muutokseen. Energiaa ja liikemäärää tarkastellaan mekaniikan keskeisinä käsitteinä ja säilyvinä suureina.
Arviointi: numeroin 4-10
FY11 Robotiikka, automatiikka ja ohjelmointi 2 op – fysiikan koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla perehdytään ohjelmoinnin, automaation ja robotiikan alkeisiin käyttäen mm. Arduinon mikro-ohjain- ja elektroniikka-alustoja sekä Lego Mindstorms välineitä. Aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista tai virtapiirien rakentelusta ei tarvita.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii ohjelmoinnin alkeet, kasvattaa ymmärrystään virtapiirien toiminnasta ja ymmärtää robotiikan/automaation tarjoamat mahdollisuudet työelämässä, teknologiassa, kestävässä kehityksessä ja ihmisten normaalissa arjessa. Opiskelija myös kykenee ohjelmoimaan ja rakentamaan itsenäisesti toimivia systeemejä käyttäen apunaan eri tietolähteistä löytyviä ohjeita.
Arviointi: suoritettu/hylätty.
KE3 Molekyylit ja mallit 2 op –– kemian valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tarkastellaan hiilen yhdisteitä, niiden rakennetta ja ominaisuuksia. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään molekyylien mallintamisessa. Hiilen yhdisteiden kemian merkitystä opiskelijan omaan elämään tarkastellaan hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Opintojaksossa painottuvat myös yhteiskunnallisen osaamisen ja globaaliosaamisen laaja-alaiset tavoitteet.
Arviointi: numeroin 4-10
PS2 Kehittyvä ihminen 2 op – psykologian valtakunnallinen valinnainen
Opintojakson aikana tarkastellaan yksilön kasvua ja kehitystä. Opintojaksolla perehdytään yksilön kehitystä ohjaaviin biologisiin, psyykkisiin ja kognitiivisiin, sekä sosiaalisiin tekijöihin. Opintojaksolla tutustutaan kehityspsykologisiin tutkimusmenetelmiin ja hyödynnetään tieteellistä tutkimus- ja teoriatietoa ihmisen kehityksen eri osa-alueisiin liittyen.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista opintojaksolla korostuu yhteiskunnallinen osaaminen. Yhteiskunnallinen osaaminen liittyy esimerkiksi yhteiskunnan päivähoito- ja vanhustenhoitojärjestelmän arvioivaan tarkasteluun kehityspsykologisen tiedon näkökulmasta. Opintojaksolle mahdollisia soveltuvia työtapoja ovat esimerkiksi vierailut, pienimuotoinen tutkimustyö jostakin kehityksen osa-alueesta, tutkiva oppiminen, pelit, draamatyöskentely, väittely sekä videoiden tekeminen sekä videoanalyysi. Valituilla työtavoilla pyritään kehittämään monipuolisesti opiskelijan opitun tiedon hallintaa, sekä analysointi-, arviointi- ja soveltamistaitoja.
Arviointi: numeroin 4-10
UO3 Maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä 2 op – ortodoksiuskonnon valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tutustutaan Intian, Kiinan ja Japanin uskontoperinteisiin ja niiden vaikutukseen aasialaisten kulttuurien muokkaajina sekä niiden ilmenemiseen ja vaikutukseen länsimaissa. Kartoitetaan myös edelleen vaikuttavien luonnonuskontojen tilaa ja pyritään tunnistamaan uskontojen kulttuuria muokkaavaa vaikutusta eri puolilla maailmaa. Globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä vuorovaikutusosaaminen vahvistuvat luontevasti opintojakson vahvistaessa kulttuurista lukutaitoa sekä katsomuksellisen moninaisuuden ymmärtämistä. Myös eettisyys- ja ympäristöosaaminen kytkeytyvät pohdintaan uskontojen erilaisista luontosuhteista ja panoksista ekologisen kriisin ratkaisussa.
Opintojakson yleisiä ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita tukevia työtapoja ovat esimerkiksi ajankohtainen mediaseuranta, mielipidekirjoitus eläytyvän vuorovaikutuksen harjoitukset, ryhmätöitä esimerkiksi maailmanuskontojen länsimaisista sovelluksista ja draama. Opintojakso voidaan opiskella yhdessä UE3 opiskelijoiden kanssa.
Arviointi: numeroin 4-10
ET3 Kulttuurit 2 op – elämänkatsomustiedon valtakunnallinen valinnainen— – —
Opintojakso antaa näkökulmia kulttuurien tarkasteluun. Jaksossa tutustutaan kulttuureihin tieteellisen tutkimuksen näkökulmasta. Jakson aikana perehdytään kulttuurien moninaisuuteen ja kulttuurien kohtaamisen haasteisiin. Kulttuuri vaikuttaa monella tavalla yksilön ajatteluun ja toimintaan. Sen merkitys osana yksilön identiteetin muotoutumista on myös keskeinen jakson aihe. Maailman kulttuuriperintö ja suomalainen kulttuuri ovat myös opintojakson keskeistä sisältöä. Opintojaksolla laaja-alaisen osaamisen tavoitteista painottuu globaali- ja kulttuuriosaaminen. Opintojaksolle soveltuvia työtapoja ovat esimerkiksi pari- ja ryhmätyöskentely, kulttuureihin syventyvät esitelmät sekä artikkelianalyysit.
Yleiset tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- ymmärtää kulttuurin merkityksen ihmisyydelle ja omalle elämänkatsomukselleen sekä saa välineitä myönteisen kulttuurisen identiteetin rakentamisessa
- osaa käyttää kulttuuria koskevan tutkimuksen käsitteistöä ja muodostaa kulttuureja koskeviin kysymyksiin oman perustellun kantansa
- ymmärtää, että kulttuurit ovat vuorovaikutuksessa keskenään eikä mikään kulttuuri ole kehittynyt ilman ulkoisia vaikutteita kulttuurin ydinpiirteisiin, kuten elämäntapoihin, kieleen, teknologiaan ja uskomuksiin
- hahmottaa suomalaisuuden historiallisesti rakentuvana ja muuttuvana jatkumona, johon kuuluvat niin ulkoiset vaikutteet kuin sisäinen moninaisuus ja vähemmistökulttuurit
- osaa hahmottaa erilaiset elämänkatsomukselliset ratkaisut ja identiteettivalinnat sekä maailman kulttuurisen moninaisuuden rikkautena ja perustella niiden yhdenvertaisen kohtelun
- tunnistaa vihapuheen ja osaa erottaa sen sananvapauden vastuullisesta käytöstä.
Keskeiset sisällöt
- kulttuurin käsite ja merkitys sekä sen erilaiset luokittelut ja käyttötavat, kulttuuri merkityksiin perustuvana inhimillisenä toimintana, erilaisia teorioita kulttuurien kehityksestä ja suhteesta toisiinsa, etnosentrismi ja kulttuurirelativismi
- kulttuuria koskevan tutkimuksen perusteita: tutkittavan ja tutkijan näkökulmat, kenttätyö, etnografia, kysely, haastattelu
- kulttuuriperintö: tapakulttuurin monet muodot, kulttuurinen itseilmaisu, kulttuurin vaikutus yksilön maailmankuvaan ja elämänkatsomukseen, Unescon maailmanperintöohjelma
- suomalaisen kulttuurin ja identiteettipolitiikan historiallinen rakentuminen, suomalaisuuden monimuotoisuus ja suomalaiset vähemmistökulttuurit
- kulttuurien ja sivilisaatioiden vuorovaikutus sekä monokulttuurisuuden mahdottomuus: monikulttuurisuus ja globaali kulttuuri sekä niiden erilaiset katsomukselliset ja yhteiskunnalliset tulkinnat ja vaikutukset
- etnisyyden, rasismin ja muun syrjinnän sekä keskinäisen kunnioituksen ja yhdenvertaisuuden historiaa ja nykypäivää eri kulttuureissa
Opintojakson arviointi: Opintojakso arvioidaan numeroin, asteikolla 4-10.
GE8 Avaruus 2 op – maantieteen koulukohtainen valinnainen
Opintojakso kuuluu maantieteen kokonaisuuteen. Tarkoituksena on, että opiskelija tutustuu maailmankaikkeuteen. Opintojaksolla perehdytään maailmankaikkeuden rakenteeseen, tähtiin, Linnunrataan, aurinkokuntaan ja omaan planeettaamme.
Opintojakson tavoitteet
- Opiskelija kiinnostuu tähtitaivaan ilmiöistä
- Syventää tietojaan Aurinkokunnasta ja galakseista
- Laajentaa ymmärrystään maailmankaikkeudesta ja Maan planetaarisista ominaisuuksista
Keskeiset sisällöt
- Maan planetaarisuus
- Maailmankaikkeuden synty ja rakenne
- Tähdet ja niiden elinkaari
- Linnunrata ja muut galaksit
- Aurinkokunnan rakenne
- Elämä avaruudessa
Arviointi: suoritettu/hylätty.
LI3 Uudet mahdollisuudet 2 op – liikunnan valtakunnallinen valinnainen
Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan fyysistä toimintakykyä sekä monipuolistaa opiskelijan liikunnallista osaamista ja koettua pätevyyttä uuden oppimisen myötä.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista tällä opintojaksolla korostuvat hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä monitieteinen ja luova osaaminen. Näitä laaja-alaisia taitoja pyritään vahvistamaan käsiteltävien sisältöjen lisäksi esimerkiksi valituilla työtavoilla. Opintojaksolle erityisen hyvin soveltuvia työtapoja ovat esimerkiksi vierailut uusiin liikkumisen mahdollisuuksiin tutustuttaessa sekä hyvinvointisovellusten hyödyntämiseen tutustuminen.
Arviointi: numeroin 4-10
LI6 Jykkiliikunta 1 2 op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson yleiset tavoitteet ovat sosiaalisten taitojen ja terveyden edistäminen liikunnan avulla liikunnan riemun korostaminen. Keskeiset sisällöt päättävät sille osallistuvat opiskelijat yhdessä opettajan kanssa. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita on mm. vuorovaikutusosaaminen.
Arviointi: suoritettu/hylätty
LI10 Laskettelu ja maastohiihto 2 op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson sijoittuu kokonaisuudessaan työjärjestyksen ulkopuolelle ja on omakustanteinen matkan, majoituksen ja välineiden sekä ylläpidon osalta. Opiskelija voi keskittyä opintojaksolla pelkästään lasketteluun tai maastohiihtoon tai tehdä molempia. Opiskelija oppii lautailun ja/tai laskettelun sekä maastohiihdon alkeet tai syventää jo opittuja taitoja.
Opintojaksoon kuuluvat myös sosiaalisen terveyden ja yhteisöllisyyden kehittäminen , vastuunottaminen, yhteisten asioiden hoitaminen sekä vastuullisen ryhmässä toimimisen oppimista. Toteutetaan usean päivän opintomatkana sovittuun hiiihtokeskukseen (useimmiten Rukalle). Sisältää omarahoitusosuuden/opiskelija (matka, majoitus, ravinto, rinneliput ja välineet).
Tavoitteena opintojaksolla on:
- oppia lautailun ja/tai laskettelun sekä maastohiihdon alkeet tai syventää jo opittuja taitoja
- sosiaalisen terveyden ja yhteisöllisyyden kehittäminen
- vastuunottaminen yhteisten asioiden hoitamisesta
- vastuullisen ryhmässä toimimisen oppiminen
Keskeiset sisällöt
- usean päivän opintomatka sovittuun laskettelukohteeseen (useimmiten Rukalle)
- lajitaitojen oppiminen
- sosiaalinen kanssakäyminen ja pienryhmissä toimiminen
Arviointi: suoritettu/hylätty
LI11 Mailapelit 2 op– liikunnan koulukohtainen valinnainen
Yleiset tavoitteet
- mailapelien taitojen hiominen
- eri mailapelien sääntöjen hallitseminen
- mailapelien harrastamiseen innostuminen
- yhdessä liikkumisen riemu
Keskeiset sisällöt
- golfin, squashin, tenniksen ja sulkapallon tekniikka
- golfin, squashin, tenniksen ja sulkapallon säännöt
- golfin, squashin, tenniksen ja sulkapallon pelaaminen
Opiskelijan oppimista ja laaja-alaisen osaamisen kehittymistä pyritään tukemaan antamalla palautetta jakson aikana esimerkiksi opiskelijan työskentelystä. Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan aktiiviseen työskentelyyn koko jakson aikana.
Arviointi: suoritettu/hylätty
LI13 Sisäpalloilu 2 op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Yleiset tavoitteet
- eri sisäpalloilumuotoihin tutustuminen
- pelitekniikan ja – taktiikan hiominen tutuissa palloilulajeissa
- uusiin palloilumuotoihin tutustuminen
- yhdessä liikkumisen riemun kokeminen
Keskeiset sisällöt
- tekniikkaharjoitukset
- pelaaminen
- keskeiset sisällöt tarkennetaan yhdessä ryhmän kanssa
Arviointi: suoritettu/hylätty
LI16 Streettanssi alkeet 2 op- – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteet
- streettanssien perustekniikoiden ja lajille ominaisen kehonkäytön omaksuminen
- persoonallisen tanssi-ilmaisun kehittyminen
- kehotietoisuuden ja kehonhallinnan kehittyminen
- liikemuistin kehittyminen, lyhyen koreografian oppiminen ja itsenäinen muistaminen
- rytmitajun kehittyminen, opiskelija oppii aksentoimaan liikettä ja rytmittämään helppoja tanssikuvioita musiikin tahtiin
- yleis- ja lihaskunnon vahvistuminen
- tanssitunnin käytänteiden omaksuminen
Keskeiset sisällöt
Streettanssi alkeet -opintojaksolla opetellaan tanssilajille ominaista kehon käyttöä, rytmitystä ja ilmaisua. Tunnit sisältävät lämmittelyn, tanssiteknisiä harjoitteita sekä koreografisen osuuden. Mahdollisuuksien mukaan opintojaksolla käydään katsomassa streettanssiesitys ja/tai katsotaan tanssielokuva. Opintojakso sopii vasta-alkajille.
Arviointi: suoritettu/hylätty
LI17 Streettanssin jatko – tanssi esittävänä taiteena 2 op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteet
- street-tanssien perustekniikoiden ja lajille ominaisen kehonkäytön monipuolistuminen
- kehotietoisuuden ja kehonhallinnan kehittyminen
- liikemuistin kehittyminen, pitkän koreografian oppiminen ja itsenäinen muistaminen
- rytmitajun kehittyminen, opiskelija oppii rytmittämään ja aksentoimaan alkeistasoa monimutkaisempia tanssikuvioita musiikin tahtiin
- yleis- ja lihaskunnon vahvistuminen
- tanssiesityksen valmistusprosessin hahmottaminen harjoittelusta esiintymisee
Keskeiset sisällöt
Streettanssi jatko opintojaksolla syvennetään tanssilajille ominaista kehon käyttöä, rytmitystä ja ilmaisua. Tutustumme mm. urbaaneihin tanssityyleihin, kuten menevään houseen sekä funk-tanssi lockingiin. Tunnit sisältävät lämmittelyn, tanssiteknisiä harjoitteita sekä koreografisen osuuden. Mahdollisuuksien mukaan opintojaksolla käydään katsomassa streettanssiesitys ja/tai katsotaan tanssielokuva. Opintojakso tähtää esityksen valmistamiseen ja se sopii streettanssin alkeet opintojakson suorittaneille tai streettansseja aiemmin harrastaneille.
Arviointi: suoritettu/hylätty
MU3 Genre – globaali uteliaisuus 2 op – musiikin valtakunnallinen valinnainen
Globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä yhteiskunnallinen osaaminen
Opiskelija avartaa näkemyksiään erilaisista musiikkikulttuureista sekä niiden merkityksestä yhteiskuntaan. Musiikin erilaiset tekemisen tavat ja aiheet auttavat näkemään myös mahdollisia ristiriitoja, jotka voivat liittyä epädemokraattisiin arvoihin tai erilaisiin raja-aitoihin. Opiskelijan ymmärrys omasta ja muiden maiden kulttuureista syvenee. Moninaisuuden kunnioitus edistää myös erilaisten ryhmien välistä dialogia.
Sisällöt ja työtavat esimerkiksi:
- tutustutaan eri maiden musiikkikulttuureihin soittaen, laulaen ja kuunnellen sekä mahdollisuuksien mukaan myös liikkuen ja tanssien
- pyritään etsimään alkuperäisiä äänimaailmoja ja tunnelmia myös teknologian mahdollisuuksia hyödyntäen
- tutkitaan kulttuureita ja niiden ominaispiirteitä sekä keskustellen että erilaisten tehtävien ja tutkielmien kautta
Hyvinvointi- ja vuorovaikutusosaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen:
Opiskelija oppii lisää itsestään ja vahvuuksistaan sekä käyttää taitojaan ryhmän yhteiseksi eduksi. Yhdessä oppimisen taidot sekä tunnetaidot kehittyvät. Erilaisten musiikkikulttuurien avartumisen myötä opiskelija myös tuntee kiinnostusta musiikkikulttuurien omaleimaisuutta ja alkuperäisyyttä kohtaan sekä ymmärtää niiden arvon musiikin monimuotoisuuden säilyttäjänä.
Arviointi: numeroin 4-10
MU6 Kuoro 2 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Laulamalla opiskelija huoltaa ääntään. Erilaista ja eritasoista ohjelmistoa läpikäytäessä opiskelija oppii tunnistamaan äänelliset vahvuutensa ja heikkoutensa ja kehittymään eteenpäin. Ryhmässä laulaminen kehittää vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisuutta. Juhlissa ja muissa tapahtumissa esiintyminen sekä eri kielillä laulaminen antaa itsevarmuutta ja kulttuuritietoutta.
MU9 Yhtyelaulun perusteet 2 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Tällä opintojaksolla harjoitetaan moniäänistä laulua, kehitetään omaa laulutekniikkaa sekä etsitään hyvää yhteissointia kulloisellekin ryhmälle.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- oppii erilaisia hengitys-, äänenmuodostus- ja artikulaatioharjoituksia
- oppii harjoitteiden kautta löytämään itselle sopivia tapoja kehittää äänensä sointia ja intensiteettiä
- laajentaa tuntemustaan yhtyelauluohjelmistosta
- tutustuu alustavasti mikrofonien käyttöön tarpeen mukaan.
Opintojakson keskeiset sisällöt:
- tunneilla tehdään erilaisia äänenavaus-, hengitys-, äänenmuodostus- ja artikulaatioharjoituksia
- lauluohjelmisto sisältää sovituksia musiikin eri tyylilajeista
- kappaleet voivat olla säestyksettömiä tai säestyksellisiä.
Opintojakso arvioidaan suoritettu/hylätty.
MU12 Bändisoiton perusteet – avaimet onnistuneeseen yhtyesoittoon 2 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- perehtyy yhtyesoittamisen perusperiaatteisiin ja eri soittimien rooliin yhdessä soittamisessa
- tutustuu äänen vahvistamisen yleisiin periaatteisiin
- kehittää omaa soittotekniikkaansa valitsemassaan instrumentissa
- tutustuu kevyen musiikin soitinkokoonpanoihin
- harjoittaa omaa yhtyesoittotaitoaan ja toisten yhtyeen jäsenten kuuntelemisen taitoa
- oppii rakentamaan itselleen sopivan tasoisen soitto-ohjelmiston
Opintojakson keskeiset sisällöt
- Tutustuu yhtyesoiton perussoittimiin: koskettimet, kitara, basso, rummut, ukulele ja laulu.
- Perehtyy onnistuneen äänentoiston perusteisiin ja äänentoistolaitteisiin.
- Kehittää yhden yhtyesoittimen soittotekniikkaansa mahdollisimman pitkälle.
- Tutustuu soololaulamiseen ja mikrofonin käyttöön.
- Harjoittelee yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa pienen soitto-ohjelmiston.
- Tutustuu kevyen musiikin eri tyylilajeihin
Arviointi: suoritettu/hylätty.
MU20 Teatterimusiikki 4 op -musiikin koulukohtainen valinnainen
Koulun draaman ja teatterin opintojaksojen produktiot sisältävät runsaasti musiikillista ainesta. Osallistumisesta muusikkona näihin produktioihin voi opiskelija saada 2-4 opintopistettä ohjaavien opettajien harkinnan mukaisesti. Opintoihin otetaan pieni ryhmä instrumenttinsa hyvin hallitsevia soittajia ja laulajia musiikinopettajan harkinnan mukaan. Ryhmä valmistaa teatteriesityksen musiikin, äänimaiseman ja efektit produktion tarpeiden mukaan. Musiikkina voidaan käyttää valmiita sävellyksiä, tuottaa musiikkia improvisoiden tai säveltää itse.
Arviointi: suoritettu/hylätty
MU25 Esitystekniikka 2 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla opiskellaan esitystekniikkaan liittyviä asioita: äänentoistoa ja valotekniikkaa koulun laitteistolla. Koska käytännön harjoitukset vievät melko paljon aikaa, on varauduttava myös ilta- ja viikonlopputyöskentelyyn.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- saa perustiedot äänentoiston tekniikasta, niin bändilaitteista kuin myös PA –laitteista
- saa perustiedot valotekniikasta
- perehtyy miksaamisen perusteisiin ja prosessointilaitteiden käyttöön
- saa käytännön harjoitusten kautta kokemusta instrumenttien mikityksestä ja miksaamisesta esim. koulun juhlissa ja erilaisissa musiikkitapahtumissa.
Opintojakson keskeisissä sisällöissä paneudutaan mm. seuraaviin asioihin:
- kuuloalue, desibelit, mikrofonit, efektit, akustiikka, taajuusoppi ja esityspsykologia
- äänentoistolaitteiston kokoaminen ja käyttö
- instrumenttien käsittely ja roudaus sekä laitteiden kunnossapito
Arviointi: suoritettu/hylätty
KU3 Kuva viestii ja vaikuttaa 2 op – kuvataiteen valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa syvennytään median maailmaan sekä käyttäjän, tuottajan että tulkitsijan rooleissa. Perehdytään erityisesti digitaaliseen kuvaan, kuvan muokkauksen keinoihin ja mediataiteeseen. Opintojakso laajentaa kulttuurin tuntemusta ja tietämystä median, taiteen, mainonnan, sosiaalisen median, teknologian ja audiovisuaalisen viestinnän alalla. Opintojaksossa tutustutaan kuvataiteen uusiin mediateknologian keinoihin, työtapoihin ja mahdollisuuksiin suunnittelussa.
Globaali- ja kulttuuriosaamista painotetaan opintojaksolla rohkaisemalla opiskelijoita esimerkiksi käsittelemään kulttuuriseen moninaisuuteen ja globalisaatioon liittyviä ilmiöitä kuvallisessa työskentelyssä. Opiskelijan monimuotoiset osallistumis-, vaikuttamis- ja työkokemukset sekä niiden reflektointi ovat yhteiskunnallisen osaamisen lähtökohtana. Opinnot syventävät opiskelijan ymmärrystä omasta roolistaan, vastuustaan ja mahdollisuuksistaan tukea tasa-arvon toteutumista sosiaalisessa mediassa ja omassa ympäristössään. Vuorovaikutusosaamisen kehittämisessä pohditaan esimerkiksi sananvapauden merkitystä, sen vastuullista käyttöä sekä tiedonkäsityksen ja tiedonvälityksen muuttumista eri näkökulmista. Opiskelija hahmottaa rakentavan vuorovaikutuksen ja kulttuurienvälisen ymmärryksen merkityksen kestävälle tulevaisuudelle, demokratialle ja rauhalle.
Arviointi: numeroin 4-10
KU4 Taiteen monet maailmat 2 op – kuvataiteen valtakunnallinen valinnainen
Tämän opintojakson keskeisenä päämääränä on, että opiskelija ymmärtää kuvataiteen, sen historian ja muun visuaalisen kulttuurin merkityksen omassa elämässään. Opiskelijat havainnoivat, tuottavat, tulkitsevat ja arvottavat kuvia hyödyntämällä visuaalisuutta ja muita tiedon tuottamisen tapoja. Opiskelija perehtyy erilaisiin taidekäsityksiin. Opinnoissa tarkastellaan visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista. Opiskelijaa ohjataan perustelemaan mielipiteitään ja näkemyksiään kuvataiteesta ja muusta visuaalisesta kulttuurista.
Arviointi: summatiivisesti 4 –10, lisättynä selventävällä sanallisella arvioinnilla.
KU5 Kuvanveisto ja keramiikka 2 op – kuvataiteen koulukohtainen valinnainen
Kuvanveiston ja keramiikan opintojaksolla tehdään eri materiaaleista harjoitustöitä mahdollisesti myös julkisiin tiloihin.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- tutustuu muotoilun ja esinekulttuurin visuaaliseen kieleen, historiaan ja ajankohtaisiin ilmiöihin
- kehittyy havainnoimaan kolmiulotteista tilaa ja muotoa
- tutustuu julkisiin taideteoksiin meillä ja muualla
- tutustuu esineen muodon, käyttötarkoituksen ja materiaalin väliseen vuorovaikutukseen sekä esineen esteettisyyteen
- tutustutaan pienten tuotteiden sarjatuotantoon
Opintojakson keskeiset sisällöt
- kuvanveiston ja keramiikan keskeiset tekniikat ja menetelmät
- veistetyt kuvat ja esinekulttuuri eri aikakausina
- muoto- ja tilatutkielmia, plastisuus ja rakenteellisuus, tila ja volyymi, veistos ympäristötekijänä
KU8 Piirustus ja maalaus 2 op – kuvataiteen koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- kehittää havaintojen tekoa, silmän ja käden yhteistyötä
- kehittää omaa kuvallista ilmaisuaan kokeilemalla sekä maalauksen ja piirtämisen perinteisiä rajoja rikkomalla
- rohkaista opiskelijaa käyttämään kuvailmaisussaan perinteisten tekniikoiden rinnalla muuttuvan kulttuurin, median ja teknologian luomia uusia mahdollisuuksia
- tutkii ja oppii tilan kuvaamista eri materiaaleilla
- tutustuu sommitteluun ja värioppiin esimerkkien kautta
Opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
- elävä ilmaisuvoimainen viiva
- luonnostelu ja croquis -piirtäminen
- valon ja varjon, tilan kuvaaminen
- väriopin keskeisten perusteiden syventäminen
- piirtäminen ja maalaaminen
- oma ns. lopputyö
- näyttelyn rakentaminen
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista esiin tulevat ainakin monitieteinen ja luova osaaminen kokeellisuuden nimissä sekä yhteiskunnallinen osaaminen julkisten teosten tarkastelussa, ja tuottamisessa.
URHO1 Kehity huippu-urheilijaksi/valmennusoppi 1 2 op – urheilijoille suunnattu koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla työskennellään opiskelijan kokonaisvaltaisen urheilijana kehittymisen tukemiseksi suomalaisen valmennusosaamisen mallia mukaillen. Lajiharjoittelun ja fyysisen harjoittelun ymmärtämisen syventämisen lisäksi annetaan tukea psyykkisiin, sosiaalisiin sekä elämänhallinnan taitoihin sekä ajankäytön ja kuormituksen hallintaan.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista painottuvat hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen ja eettinen osaaminen.
Opintojakson tavoitteina ovat, että opiskelija
- oppii paremmin ymmärtämään omaa valmentautumistaan.
- saa lisää eväitä sekä yhdessä että yksin tapahtuvan harjoittelun laadun parantamiseksi sekä itsensä kehittämiseksi urheilijana.
- oppii paremmin jäsentämään harjoitteluaan ja ymmärtämään paremmin harjoitteluun liittyviä tukitoimia.
- saa tietoa muista tavoitteelliseen urheiluun kuuluvista, mutta varsinaisen urheiluharjoittelun ja kilpailemisen ulkopuolisista, osa-alueista.
URHO 4-9 Urheiluvalmennuksen lajikohtaiset opintojaksot (2 op/ suoritettu opintojakso)– urheilijoille suunnattuja koulukohtaisia valinnaisia
Urheilulukioiden lajikohtaiset tavoitteet ja sisällöt perustuvat pääosin lajiliittojen valmennuksen linjauksiin ja lajikohtaisiin urheilijan polun kuvauksiin. Nämä yhdessä urheilulukioiden yleisten urheiluopintojen tavoitteiden ja sisältöjen kanssa muodostavat suomalaisen urheilulukion urheiluopintojen linjaukset. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista painottuvat hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen.
Opintojaksojen tavoitteena on, että opiskelija
- kehittyy urheilijana lukion aikana ja oppii paremmin ymmärtämään omaa valmentautumistaan.
- toteuttaa valmentautumisen päivä-, viikko-, jakso- ja vuosirytmiä suunnitelmallisesti.
- saa lisää eväitä sekä yhdessä että yksin tapahtuvan harjoittelun laadun parantamiseksi sekä itsensä kehittämiseksi urheilijana.
- oppii paremmin jäsentämään harjoitteluaan ja ymmärtämään paremmin harjoitteluun liittyviä tukitoimia.
Keskeisiä sisältöjä ovat urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen sekä:
- Ominaisuuksien ja lajitaitojen kehittäminen
- Huoltava harjoittelu
- Urheilijan terveys
- Urheilijan elämänhallinta ja itsensä kehittämisen taidot.