Tässä artikkelissa esittelemme ainevalintakortista löytyvien valinnaisten opintojaksojen sisällöt lyhyesti. Valtakunnalisia valinnaisia opintojaksoja (ainevalintakortin violetti väri kurssinumeron taustalla) sinulla tulee lukion päättötodistuksessa olla vähintään 20 opintopistettä. Ylioppilastutkinnon kokeet perustuvat oppiaineen pakollisiin ja valtakunnallisiin valinnaisiin opintojaksoihin.
Pääosin ensimmäisen vuoden opinnot koostuvat kuitenkin valtakunnallisista pakollisista kursseista. Urheilulukioon valittavat voivat tietyin ehdoin vähentää 16 pakollista opintopistettä ja korvata niitä urhelijoille suunnatuilla kursseilla (kts. opinnot urheilulinjalla).
Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot (ainvalintakortissa vaaleansinisellä pohjalla oleva kurssinumero) ovat omasta koulutustarjonnastamme ja täydentävät valtakunnallista opetustarjontaa. Ne pitävät sisällään monia hyvinkin erilaisia opintojaksoja. Näihin voi usein hyväksilukea myös lukion ulkopuolisia opintoja, kuten esim. konservatorion, kuvataidekoulun tai kansalaisopiston opintoja tai uskonnollisten yhdyskuntien ryhmänjohtajakoulutuksia tai protuleirinohjaajan koulutuksia sekä hygienia- sekä anniskelupassit tai tulityö-/työturvallisuuskortit.
VALINNAISET OPINTOJAKSOT 1. VUODEN OPISKELIJOILLE LUKUVUODELLE 2021-2022:
Valinnaiset vieraat kielet
Vieraiden kielten opiskelu on tärkeää. Kaupallinen yhteistyö vaatii usein muutakin kuin englannin kielen osaamista ja muun vieraan kielen osaaminen on erittäin hyödyllistä ja erinomainen kilpailuetu kansainvälisillä työmarkkinoilla. Valtakunnallisia valinnaisia opintojaksoja ovat kaikki valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaiset A ja B oppimäärien mukaiset englannin, saksan, ranskan, venäjän, espanjan, kiinan sekä japanin kielien opintojaksot. Ylioppilaskirjoituksissa aasialaisiin kieliin ei vielä ole suunniteltu kokeita, joten kiinan ja japanin opinnoista saat todistuksen lukion päättötodistukseen, et ylioppilastutkintotodistukseen. Opintojaksot voivat olla yhteisiä lyseon sekä normaalikoulun lukioiden kanssa, riippuen opiskelijamääristä.
ÄI15 Draaman ja teatterin perusteet 2 op – äidinkielen koulukohtainen valinnainen
Opintojakso sopii sekä vasta-alkajille että edistyneille, koska kehittyäkseen edistyneenkin on aina palattava alkulähteille. Opintojakson sisältö valikoituu ryhmän tarpeiden mukaan. Ennen opintojaksoa ei tarvitse osata mitään erityistä, ja aina on myös lupa vetäytyä yhteisestä harjoituksesta, jos siltä tuntuu. Saa kuunnella itseään ja omia rajojaan. Sosiaaliset taidot ovat kuitenkin tärkeitä.
Opintojaksolla käydään läpi teatteri-ilmaisun eri osa-alueita toiminnallisin menetelmin ja valmistetaan yhdessä luovalla prosessidraamalla pieni tarina, johon valmistetaan pienryhmässä kohtausluonnos. Tämä on loppudemonstraatio. Opintojakson aikana selviää, onko opiskelijalla henkistä ja fyysistä kestävyyttä varsinaiseen teatteriprosessiin osallistumiseen. Opintojaksolle voi osallistua, vaikka ei haluaisikaan mukaan teatteriin. Jokainen opiskelija kehittää rohkeuttaan, ilmaisuaan ja vuorovaikutustaitojaan turvallisessa ilmapiirissä. Opintojaksoon voidaan liittää pieniä julkisia esiintymisiä ja teatterivierailuja tai kutsua tunnille vierailijoita. HUOM. Tämän opintojakson suorittaminen on edellytyksenä teatteriesityksen valmistamiseen osallistumiselle. Arviointi suoritettu/hylätty
ÄI16 Teatteriesityksen valmistaminen 4 op – äidinkielen koulukohtainen valinnainen
Kurssilla valmistetaan musiikkiteatteriesitys yhdessä teatterimusiikin ryhmän kanssa. Sisällöt vaihtuvat, ja jokaisessa projektissa on eri aihepiiri. Työtavat ovat lähinnä kollektiivisia ja toiminnallisia tanssin, näyttelijäntyön ja luovan prosessidraaman menetelmiä. Voidaan lähteä myös kokonaan ryhmälähtöisin devisingmenetelmin liikkeelle. Opintojaksolla valmistetaan luovien menetelmien avulla julkinen musiikkiteatteriesitys, joka toteutetaan 5-6 kertaa, ja sen jälkeen on reflektio- ja palauteseminaari.Kurssi arvioidaan asteikolla suoritettu/hylätty.
FY3 Energia ja lämpö 2 op – fysiikan valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tutkitaan termodynaamisia systeemejä, energian siirtymistä systeemien välillä ja energian siirtymisen vaikutuksia. Keskeiset sisällöt liittyvät esimerkiksi energiantuotantoon, ilmastonmuutokseen ja rakentamiseen. Opintojakso antaa valmiuksia osallistua ympäristöä ja teknologiaa koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon.
FY4 Voima ja liike 2 op – fysiikan valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tarkastellaan tasaista ja muuttuvaa liikettä ja perehdytään voimaan olennaisena kappaleiden välisiä vuorovaikutuksia kuvaavana suureena ja siihen, miten Newtonin II lakia käytetään mallinnettaessa voiman vaikutusta liiketilan muutokseen. Energiaa ja liikemäärää tarkastellaan mekaniikan keskeisinä käsitteinä ja säilyvinä suureina.
KE3 Molekyylit ja mallit 2 op –– kemian valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tarkastellaan hiilen yhdisteitä, niiden rakennetta ja ominaisuuksia. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään molekyylien mallintamisessa. Hiilen yhdisteiden kemian merkitystä opiskelijan omaan elämään tarkastellaan hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Opintojaksossa painottuvat myös yhteiskunnallisen osaamisen ja globaaliosaamisen laaja-alaiset tavoitteet.
PS2 Kehittyvä ihminen 2 op – psykologian valtakunnallinen valinnainen
Opintojakson aikana tarkastellaan yksilön kasvua ja kehitystä. Opintojaksolla perehdytään yksilön kehitystä ohjaaviin biologisiin, psyykkisiin ja kognitiivisiin, sekä sosiaalisiin tekijöihin. Opintojaksolla tutustutaan kehityspsykologisiin tutkimusmenetelmiin ja hyödynnetään tieteellistä tutkimus- ja teoriatietoa ihmisen kehityksen eri osa-alueisiin liittyen.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista opintojaksolla korostuu yhteiskunnallinen osaaminen. Yhteiskunnallinen osaaminen liittyy esimerkiksi yhteiskunnan päivähoito- ja vanhustenhoitojärjestelmän arvioivaan tarkasteluun kehityspsykologisen tiedon näkökulmasta. Opintojaksolle mahdollisia soveltuvia työtapoja ovat esimerkiksi vierailut, pienimuotoinen tutkimustyö jostakin kehityksen osa-alueesta, tutkiva oppiminen, pelit, draamatyöskentely, väittely sekä videoiden tekeminen sekä videoanalyysi. Valituilla työtavoilla pyritään kehittämään monipuolisesti opiskelijan opitun tiedon hallintaa, sekä analysointi-, arviointi- ja soveltamistaitoja.
HI5 Ruotsin itämaasta Suomeksi 2 op – historian valtakunnallinen valinnainen
Opintojakso tarkastelee nykyisen Suomen alueen kehitystä osana Itämeren alueen historiaa esihistoriasta autonomian ajalle asti. Opintojaksolla perehdytään yhteiskunnan, talouden ja ympäristön lisäksi yhteisöjen ja yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen, arjen historiaan ja ihmisten elämäntapaan sekä elinkeinoihin historian eri vaiheissa. Opintojaksolla syvennytään erityisesti lähiympäristön historian lähteisiin ja erilaisiin tutkimusmenetelmiin.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista painottuvat monitieteinen ja luova osaaminen sekä globaali- ja kulttuuriosaaminen. Näitä harjoittavia työtapoja ovat esimerkiksi asiatekstin tuottaminen, historiallisten dokumenttiaineistojen tulkitseminen sekä lähdekritiikkiharjoitukset.
HI8 Elävä arki 2 op – historian koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla perehdytään uusimman ajan arjen historiaan 1800-luvulta nykypäivään. Tarkastelun kohteena ovat arjen tutkiminen ja kokeminen sekä yksilön ja yhteiskunnan suhde eri elämänalueilla. Esimerkkejä vapaavalintaisista tutkimuskohteista voivat olla nuorison alakulttuurit, asuminen ja teknologian kehitys.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista painottuvat globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä monitieteinen ja luova osaaminen. Näitä harjoittavia työtapoja ovat esimerkiksi arjesta kertovan media-aineiston tulkinta, vierailut sekä asiatekstin tuottaminen.
YH6 yrittäjyys 24h leiri 2 op – yhteiskuntaopin koulukohtainen valinnainen
Opintojakso koostuu noin 6 oppitunnin valmistavasta osiosta, 24 tunnin mittaisesta yrittäjyysleiristä ja 3 tunnin palautetilaisuudesta. Leiri rakentuu rastitehtävistä, yhteisluennoista ja tietoiskuista. Leirillä luodaan liikeidea, jota kehitetään eteenpäin yhdessä asioista oppien ja ideoita työstäen sekä kehitetään esiintymistaitoja innostavassa ympäristössä. Opintojakson leirin tavoitteena on saada leiriläiset asettamaan tavoitteita ja ottamaan vastuuta sekä omasta että tiiminsä toiminnasta. Leirillä sovellettava interaktiivinen ryhmäoppiminen kehittää leiriläisten vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja sekä ongelmanratkaisukykyjä.
UE3 maailmanlaajuinen kristinusko 2op – ev.lut. uskonnon valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tutustutaan Intian, Kiinan ja Japanin uskontoperinteisiin ja niiden vaikutukseen aasialaisten kulttuurien muokkaajina sekä niiden ilmenemiseen ja vaikutukseen länsimaissa. Kartoitetaan myös edelleen vaikuttavien luonnonuskontojen tilaa ja pyritään tunnistamaan uskontojen kulttuuria muokkaavaa vaikutusta eri puolilla maailmaa. Globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä vuorovaikutusosaaminen vahvistuvat luontevasti opintojakson vahvistaessa kulttuurista lukutaitoa sekä katsomuksellisen moninaisuuden ymmärtämistä. Myös eettisyys– ja ympäristöosaaminen kytkeytyvät pohdintaan uskontojen erilaisista luontosuhteista ja panoksista ekologisen kriisin ratkaisussa.
Opintojakson yleisiä ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita tukevia työtapoja ovat esimerkiksi ajankohtainen mediaseuranta, eläytyvän vuorovaikutuksen harjoitukset, ryhmätöitä esimerkiksi maailmanuskontojen länsimaisista sovelluksista ja draama. Opintojakso voidaan opiskella yhdessä UO3 opiskelijoiden kanssa.
UO3 maailman uskontoja ja uskonnollisia liikkeitä 2 op – ortodoksiuskonnon valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa tutustutaan Intian, Kiinan ja Japanin uskontoperinteisiin ja niiden vaikutukseen aasialaisten kulttuurien muokkaajina sekä niiden ilmenemiseen ja vaikutukseen länsimaissa. Kartoitetaan myös edelleen vaikuttavien luonnonuskontojen tilaa ja pyritään tunnistamaan uskontojen kulttuuria muokkaavaa vaikutusta eri puolilla maailmaa. Globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä vuorovaikutusosaaminen vahvistuvat luontevasti opintojakson vahvistaessa kulttuurista lukutaitoa sekä katsomuksellisen moninaisuuden ymmärtämistä. Myös eettisyys- ja ympäristöosaaminen kytkeytyvät pohdintaan uskontojen erilaisista luontosuhteista ja panoksista ekologisen kriisin ratkaisussa.
Opintojakson yleisiä ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita tukevia työtapoja ovat esimerkiksi ajankohtainen mediaseuranta, mielipidekirjoitus eläytyvän vuorovaikutuksen harjoitukset, ryhmätöitä esimerkiksi maailmanuskontojen länsimaisista sovelluksista ja draama. Opintojakso voidaan opiskella yhdessä UE3 opiskelijoiden kanssa.
ET3 kulttuuri 2 op – elämänkatsomustiedon valtakunnallinen valinnainen
Opintojakso antaa näkökulmia kulttuurien tarkasteluun. Jaksossa tutustutaan kulttuureihin tieteellisen tutkimuksen näkökulmasta. Jakson aikana perehdytään kulttuurien moninaisuuteen ja kulttuurien kohtaamisen haasteisiin. Kulttuuri vaikuttaa monella tavalla yksilön ajatteluun ja toimintaan. Sen merkitys osana yksilön identiteetin muotoutumista on myös keskeinen jakson aihe. Maailman kulttuuriperintö ja suomalainen kulttuuri ovat myös opintojakson keskeistä sisältöä. Opintojaksolla laaja-alaisen osaamisen tavoitteista painottuu globaali- ja kulttuuriosaaminen.
Opintojaksolle soveltuvia työtapoja ovat esimerkiksi pari- ja ryhmätyöskentely, kulttuureihin syventyvät esitelmät sekä artikkelianalyysit.
LI3 Uudet mahdollisuudet 2op – liikunnan valtakunnallinen valinnainen
Opintojakson tavoitteena on erityisesti edistää opiskelijan fyysistä toimintakykyä sekä monipuolistaa opiskelijan liikunnallista osaamista ja koettua pätevyyttä uuden oppimisen myötä.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista tällä opintojaksolla korostuvat hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä monitieteinen ja luova osaaminen. Näitä laaja-alaisia taitoja pyritään vahvistamaan käsiteltävien sisältöjen lisäksi esimerkiksi valituilla työtavoilla. Opintojaksolle erityisen hyvin soveltuvia työtapoja ovat esimerkiksi vierailut uusiin liikkumisen mahdollisuuksiin tutustuttaessa sekä hyvinvointisovellusten hyödyntämiseen tutustuminen.
LI6 Jykkiliikunta 1 2op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson yleiset tavoitteet ovat sosiaalisten taitojen ja terveyden edistäminen liikunnan avulla liikunnan riemun korostaminen. Keskeiset sisällöt päättävät sille osallistuvat opiskelijat yhdessä opettajan kanssa. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita on mm. vuorovaikutusosaaminen.
LI10 Laskettelu ja maastohiihto 2 op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson sijoittuu kokonaisuudessaan työjärjestyksen ulkopuolelle ja on omakustanteinen. Opiskelija voi keskittyä opintojaksolla pelkästään lasketteluun tai maastohiihtoon tai tehdä molempia
Opiskelija oppii lautailun ja/tai laskettelun sekä maastohiihdon alkeet tai syventää jo opittuja taitoja. Opintojaksoon kuuluvat myös sosiaalisen terveyden ja yhteisöllisyyden kehittäminen , vastuunottaminen, yhteisten asioiden hoitaminen sekä vastuullisen ryhmässä toimimisen oppimista
Toteutetaan usean päivän opintomatkana sovittuun hiiihtokeskukseen (useimmiten Rukalle). Sisältää omarahoitusosuuden/opiskelija (matka, majoitus, ravinto, rinneliput ja välineet).
LI11 Mailapelit 2op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Yleiset tavoitteet
- mailapelien taitojen hiominen
- eri mailapelien sääntöjen hallitseminen
- mailapelien harrastamiseen innostuminen
- yhdessä liikkumisen riemu
Keskeiset sisällöt
- golfin, padelin, squashin, tenniksen ja sulkapallon tekniikka
- golfin, padelin, squashin, tenniksen ja sulkapallon säännöt
- golfin, padelin, squashin, tenniksen ja sulkapallon pelaaminen LI13 Sisäpalloilu 2op
LI13 Sisäpalloilu 2op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Yleiset tavoitteet
- eri sisäpalloilumuotoihin tutustuminen
- pelitekniikan ja – taktiikan hiominen tutuissa palloilulajeissa
- uusiin palloilumuotoihin tutustuminen
- yhdessä liikkumisen riemun kokeminen
Keskeiset sisällöt
- tekniikkaharjoitukset
- pelaaminen
- keskeiset sisällöt tarkennetaan yhdessä ryhmän kanssa
LI20 Showjazztanssi alkeet 2op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteet
- showjazztanssin perustekniikan ja -liikkeiden omaksuminen
- persoonallisen ilmaisun kehittyminen
- kehotietoisuuden ja kehonhallinnan kehittyminen
- liikemuistin kehittyminen, lyhyen koreografian oppiminen ja itsenäinen muistaminen
- rytmitajun kehittyminen, oppilas oppii aksentoimaan liikettä ja rytmittämään helppoja tanssikuvioita musiikin tahtiin
- yleis- ja lihaskunnon sekä oikeiden linjauksien vahvistuminen
- tanssitunnin käytänteiden omaksuminen
Keskeiset sisällöt
Showjazz alkeet -opintojaksolla opetellaan tanssilajille ominaista kehon käyttöä, rytmitystä ja ilmaisua. Tunnit sisältävät lämmittelyn, tanssinteknisiä harjoitteita sekä koreografisen osuuden. Mahdollisuuksien mukaan opintojaksolla käydään katsomassa showjazzesitys ja/tai katsomassa tanssielokuva. Opintojakso sopii vasta-alkajille.
LI21 Showjazztanssi jatko 2op – liikunnan koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteet
- showjazzin perustekniikan ja -liikkeiden hallinta
- persoonallisen ilmaisun vahvistuminen
- kehotietoisuuden ja kehonhallinnan kehittyminen
- liikemuistin kehittyminen, pitkän koreografian oppiminen ja itsenäinen muistaminen
- rytmitajun kehittyminen, opiskelija oppii rytmittämään ja aksentoimaan alkeistasoa monimutkaisempia tanssikuvioita musiikin tahtiin
- yleis- ja lihaskunnon sekä oikeiden linjauksien vahvistuminen
- tanssiesityksen valmistusprosessin hahmottaminen harjoittelusta esiintymiseen
Keskeiset sisällöt
Showjazz jatko opintojaksolla syvennetään jazzin perustekniikkaa sekä liikkeellisiä ja ilmaisullisia valmiuksia. Tunnit sisältävät lämmittelyn, tanssiteknisiä harjoitteita sekä koreografisen osuuden. Mahdollisuuksien mukaan opintojaksolla käydään katsomassa showjazzesitys ja/tai katsotaan tanssielokuva. Opintojakso tähtää esityksen valmistamiseen ja se sopii showjazz alkeet opintojakson suorittaneille tai showjazzia aiemmin harrastaneille.
MU3 Genre – globaali uteliaisuus 2op – musiikin valtakunnallinen valinnainen
Globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä yhteiskunnallinen osaaminen
Opiskelija avartaa näkemyksiään erilaisista musiikkikulttuureista sekä niiden merkityksestä yhteiskuntaan. Musiikin erilaiset tekemisen tavat ja aiheet auttavat näkemään myös mahdollisia ristiriitoja, jotka voivat liittyä epädemokraattisiin arvoihin tai erilaisiin raja-aitoihin. Opiskelijan ymmärrys omasta ja muiden maiden kulttuureista syvenee. Moninaisuuden kunnioitus edistää myös erilaisten ryhmien välistä dialogia.
Sisällöt ja työtavat esimerkiksi:
- tutustutaan eri maiden musiikkikulttuureihin soittaen, laulaen ja kuunnellen sekä mahdollisuuksien mukaan myös liikkuen ja tanssien
- pyritään etsimään alkuperäisiä äänimaailmoja ja tunnelmia myös teknologian mahdollisuuksia hyödyntäen
- tutkitaan kulttuureita ja niiden ominaispiirteitä sekä keskustellen että erilaisten tehtävien ja tutkielmien kautta
Hyvinvointi- ja vuorovaikutusosaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen:
Opiskelija oppii lisää itsestään ja vahvuuksistaan sekä käyttää taitojaan ryhmän yhteiseksi eduksi. Yhdessä oppimisen taidot sekä tunnetaidot kehittyvät. Erilaisten musiikkikulttuurien avartumisen myötä opiskelija myös tuntee kiinnostusta musiikkikulttuurien omaleimaisuutta ja alkuperäisyyttä kohtaan sekä ymmärtää niiden arvon musiikin monimuotoisuuden säilyttäjänä.
MU6 Kuoro 2op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Laulamalla opiskelija huoltaa ääntään. Erilaista ja eritasoista ohjelmistoa läpikäytäessä opiskelija oppii tunnistamaan äänelliset vahvuutensa ja heikkoutensa ja kehittymään eteenpäin. Ryhmässä laulaminen kehittää vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisuutta. Juhlissa ja muissa tapahtumissa esiintyminen sekä eri kielillä laulaminen antaa itsevarmuutta ja kulttuuritietoutta.
MU12 Bändisoiton perusteet – avaimet onnistuneeseen yhtyesoittoon 2op -musiikin koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla painottuu vuorovaikutusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opintojakson tavoitteita mm. ovat: Opiskelija oppii arvostamaan omaa ja muiden yhtyeen jäsenten osaamista ja taitoja. Ymmärtää, että laadukas yhteissoitto edellyttää toisten yhtyeen jäsenten kunnioittamista, yhteistä suunnittelua ja tavoitteiden asettelua, toisten kannustamista sekä sitkeää harjoittelua. Opiskelija pyrkii laadukkaaseen itsenäiseen harjoitteluun ja yhteissoittoon.Opiskelija kehittää omaa musiikillista itseluottamusta ja esiintymiskykyä, rohkaistuu tuomaan esille omia musiikillisia ajatuksiaja omia tunteita.
Sisältöjä ovat mm.: Kuunnellaan kokonaisuutta ja etsitään yhdessä keinoja parantaa lopputulosta, aistitaan yhteissoiton tunnelmaa ja haetaan samasta kappaleesta eri tunnelmia ja tunnetiloja, suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä sovittu soitto-ohjelmisto sekä arvioidaan yhdessä lopputuloksen onnistumista, yhtyeen jäsenten vuorovaikutuksessa pyritään asettamaan selkeitä yhteisiä tavoitteita, harjoittelussa ja yhteissoitossa pyritään pitkäjänteisyyteen ja laadukkaaseen lopputulokseen. Hyvin usein tämän opintojakson tuotoksia löytyy marraskuun syyskonsertistamme.
MU18 Rapista riimeiksi 2 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla pyritään löytämään opiskelijan vahvuudet solistisessa ilmaisussa, omien sanoitusten keksimisessä sekä antamaan valmiuksia erilaisten tulkitsemistapojen havaitsemiseen ja harjoittamiseen.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii muodostamaan sanoista riimejä sekä rimmailun tekniikoita helpoista haastaviin, tutustuu Beat Boxauksen alkeisiin , vapautuu kokeilemaan solistista esiintymistä ryhmän kanssa, kokeilee erilaisia tulkitsemistapoja sekä saa valmiuksia persoonalliseen ja musikaaliseen ilmaisuun.
Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat: erilaisia ryhmäharjoitukset, paneutuminen suomalaisen räpin sanoituksiin, tutustutaan erilaisiin rap-kulttuureihin ja rinnakkaislajeihin, luodaan omia tekstejä ja sovitellaan sanoja eri rytmeihin, freestyle räppiin tutustuminen – opettajana alan Suomen mestari, Pure, Harjoitellaan kokonaisvaltaista esiintymistä (ilmeet, eleet, esiintymistilan käyttö), keskustellaan esiintymisjännityksen hallintaan liittyvistä keinoista.
Opetustilanteissa käytetään mahdollisuuksien mukaan vierailijoita ja tutustutaan myös paikalliseen musiikkitarjontaan.
MU19 Musiikkistudio 1 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla perehdytään musiikin äänittämiseen ja studiotyöskentelyyn. Opintojakson luonteen vuoksi opiskelijoiden on varauduttava myös ilta- ja viikonlopputyöskentelyyn.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija perehtyy käytännössä instrumenttien mikitykseen sekä oppii äänitettyjen raitojen editoinnin ja efektoinnin kautta lopputuotteen miksaukseen ja masterointiin liittyvät perusasiat.
Keskeisiä sisältöjä ovat mm.: opintojaksolla tutustutaan studiotyöskentelyn mahdollisuuksiin ja opiskellaan musiikin äänittämistä digitaalisen audiotyöasemaohjelmiston (DAW) avulla.
MU20 Teatterimusiikki 4 op -musiikin koulukohtainen valinnainen
Koulun draaman ja teatterin opintojaksojen produktiot sisältävät runsaasti musiikillista ainesta. Osallistumisesta muusikkona näihin produktioihin voi opiskelija saada 2-4 opintopistettä ohjaavien opettajien harkinnan mukaisesti. Opintoihin otetaan pieni ryhmä instrumenttinsa hyvin hallitsevia soittajia ja laulajia musiikinopettajan harkinnan mukaan. Ryhmä valmistaa teatteriesityksen musiikin, äänimaiseman ja efektit produktion tarpeiden mukaan. Musiikkina voidaan käyttää valmiita sävellyksiä, tuottaa musiikkia improvisoiden tai säveltää itse.
MU25 Esitystekniikka 2 op – musiikin koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla opiskellaan esitystekniikkaan liittyviä asioita: äänentoistoa ja valotekniikkaa koulun laitteistolla. Koska käytännön harjoitukset vievät melko paljon aikaa, on varauduttava myös ilta- ja viikonlopputyöskentelyyn.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- saa perustiedot äänentoiston tekniikasta, niin bändilaitteista kuin myös PA –laitteista
- saa perustiedot valotekniikasta
- perehtyy miksaamisen perusteisiin ja prosessointilaitteiden käyttöön
- saa käytännön harjoitusten kautta kokemusta instrumenttien mikityksestä ja miksaamisesta esim. koulun juhlissa ja erilaisissa musiikkitapahtumissa.
Opintojakson keskeisissä sisällöissä paneudutaan mm. seuraaviin asioihin:
- kuuloalue, desibelit, mikrofonit, efektit, akustiikka, taajuusoppi ja esityspsykologia
- äänentoistolaitteiston kokoaminen ja käyttö
- instrumenttien käsittely ja roudaus sekä laitteiden kunnossapito
KU3 Kuva viestii ja vaikuttaa 2 op – kuvataiteen valtakunnallinen valinnainen
Opintojaksossa syvennytään median maailmaan sekä käyttäjän, tuottajan että tulkitsijan rooleissa. Perehdytään erityisesti digitaaliseen kuvaan, kuvan muokkauksen keinoihin ja mediataiteeseen. Opintojakso laajentaa kulttuurin tuntemusta ja tietämystä median, taiteen, mainonnan, sosiaalisen median, teknologian ja audiovisuaalisen viestinnän alalla. Opintojaksossa tutustutaan kuvataiteen uusiin mediateknologian keinoihin, työtapoihin ja mahdollisuuksiin suunnittelussa.
Globaali- ja kulttuuriosaamista painotetaan opintojaksolla rohkaisemalla opiskelijoita esimerkiksi käsittelemään kulttuuriseen moninaisuuteen ja globalisaatioon liittyviä ilmiöitä kuvallisessa työskentelyssä. Opiskelijan monimuotoiset osallistumis-, vaikuttamis- ja työkokemukset sekä niiden reflektointi ovat yhteiskunnallisen osaamisen lähtökohtana. Opinnot syventävät opiskelijan ymmärrystä omasta roolistaan, vastuustaan ja mahdollisuuksistaan tukea tasa-arvon toteutumista sosiaalisessa mediassa ja omassa ympäristössään. Vuorovaikutusosaamisen kehittämisessä pohditaan esimerkiksi sananvapauden merkitystä, sen vastuullista käyttöä sekä tiedonkäsityksen ja tiedonvälityksen muuttumista eri näkökulmista. Opiskelija hahmottaa rakentavan vuorovaikutuksen ja kulttuurienvälisen ymmärryksen merkityksen kestävälle tulevaisuudelle, demokratialle ja rauhalle.
KU6 Valokuvaus 2 op – kuvataiteen koulukohtainen valinnainen
Valokuvauskurssilla työskennellään monipuolisesti valokuvia ottaen ja taiteenmuotoon muuten laajasti tutustuen
Opintojakson tavoitteita ovat mm., että opiskelijatuntee valokuvauksen historiaa, kehitystä ja tyylilajeja taidemuotona, tuntee kameran toimintaperiaatteet Camera Obscurasta digikameraan, oppii käyttämään järjestelmäkameran mahdollisuuksia ja oppii oman valokuvailmaisun ja syventää kuvaustyyliään.
Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat:
- valokuvauksen perusteiden harjoittelu teoriassa ja käytännössä
- kuvan analysointia ja tulkintaa
- perspektiivin ja sommittelun merkitys valokuvassa
- kuvankäsittelyn perusteet
- tutustuminen ammattilaisten työskentelyyn
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista esiin tulevat ainakin hyvinvointiosaaminen ja vuorovaikutusosaaminen tässä hyvin kuvallistuneessa ajassa, jossa nuoren identiteettiin liittyy vahvasti valokuvan voima hyvässä ja pahassa.
KU8 Piirustus ja maalaus 2op – kuvataiteen koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- kehittää havaintojen tekoa, silmän ja käden yhteistyötä
- kehittää omaa kuvallista ilmaisuaan kokeilemalla sekä maalauksen ja piirtämisen perinteisiä rajoja rikkomalla
- rohkaista opiskelijaa käyttämään kuvailmaisussaan perinteisten tekniikoiden rinnalla muuttuvan kulttuurin, median ja teknologian luomia uusia mahdollisuuksia
- tutkii ja oppii tilan kuvaamista eri materiaaleilla
- tutustuu sommitteluun ja värioppiin esimerkkien kautta
Opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
- elävä ilmaisuvoimainen viiva
- luonnostelu ja croquis -piirtäminen
- valon ja varjon, tilan kuvaaminen
- väriopin keskeisten perusteiden syventäminen
- piirtäminen ja maalaaminen
- oma ns. lopputyö
- näyttelyn rakentaminen
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista esiin tulevat ainakin monitieteinen ja luova osaaminen kokeellisuuden nimissä sekä yhteiskunnallinen osaaminen julkisten teosten tarkastelussa, ja tuottamisessa.
KU9 Sarjakuva ja animaatio 2op – kuvataiteen koulukohtainen valinnainen
Opintojakson tavoitteita ovat:
- valaista monipuolisesti sarjakuvakerronnan mahdollisuuksia esimerkkien avulla
- tukea oppilaan omaa taiteellista ilmaisua ja visuaalista kieltä
- toteuttaa julkaisukelpoista kuvamateriaalia ja mahdollisesti animaatiota
- tuottaa omia hahmoja tarinoihin, peleihin tai itse luotuun todellisuuteen
Opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
- sarjakuvan historia ja lajityypit
- sarjakuvan/animaation ilmaisukeinot ja kerronnan menetelmät
- käsikirjoittaminen, hahmojen luominen, erilaiset välineet ja materiaalit, kuva- ja sivusommittelu, kuvan ja sanan yhdistäminen, kuvakerronta
- tekniikka kokeiluja laajasti käsin ja tietokoneella
- lähestytään aihetta sekä havainnosta piirtämällä ja kuvaimprovisaation keinoin
- yhteistyö alan ammattilaisten kanssa ja mahdollinen näyttely/julkaisu
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista esiin tulevat ainakin monitieteinen ja luova osaaminen kokeellisuuden nimissä sekä yhteiskunnallinen osaaminen julkisten teosten tarkastelussa, ja tuottamisessa, kantaa ottamisessa, sarjakuvan ja animaation anarkistisuudessa ja ruohonjuuritason demokraattisessa voimassaan.
URHO1 Kehity huippu-urheilijaksi/valmennusoppi 1 2op – urheilijoille suunnattu koulukohtainen valinnainen
Opintojaksolla työskennellään opiskelijan kokonaisvaltaisen urheilijana kehittymisen tukemiseksi suomalaisen valmennusosaamisen mallia mukaillen. Lajiharjoittelun ja fyysisen harjoittelun ymmärtämisen syventämisen lisäksi annetaan tukea psyykkisiin, sosiaalisiin sekä elämänhallinnan taitoihin sekä ajankäytön ja kuormituksen hallintaan.
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista painottuvat hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen ja eettinen osaaminen.
Opintojakson tavoitteina ovat, että opiskelija
- oppii paremmin ymmärtämään omaa valmentautumistaan.
- saa lisää eväitä sekä yhdessä että yksin tapahtuvan harjoittelun laadun parantamiseksi sekä itsensä kehittämiseksi urheilijana.
- oppii paremmin jäsentämään harjoitteluaan ja ymmärtämään paremmin harjoitteluun liittyviä tukitoimia.
- saa tietoa muista tavoitteelliseen urheiluun kuuluvista, mutta varsinaisen urheiluharjoittelun ja kilpailemisen ulkopuolisista, osa-alueista.
URHO 4-9 Urheiluvalmennuksen lajikohtaiset opintojaksot (2op suoritettu opintojakso)– urheilijoille suunnattuja koulukohtaisia valinnaisia
Urheilulukioiden lajikohtaiset tavoitteet ja sisällöt perustuvat pääosin lajiliittojen valmennuksen linjauksiin ja lajikohtaisiin urheilijan polun kuvauksiin. Nämä yhdessä urheilulukioiden yleisten urheiluopintojen tavoitteiden ja sisältöjen kanssa muodostavat suomalaisen urheilulukion urheiluopintojen linjaukset. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista painottuvat hyvinvointiosaaminen, vuorovaikutusosaaminen.
Opintojaksojen tavoitteena on, että opiskelija
- kehittyy urheilijana lukion aikana ja oppii paremmin ymmärtämään omaa valmentautumistaan.
- toteuttaa valmentautumisen päivä-, viikko-, jakso- ja vuosirytmiä suunnitelmallisesti.
- saa lisää eväitä sekä yhdessä että yksin tapahtuvan harjoittelun laadun parantamiseksi sekä itsensä kehittämiseksi urheilijana.
- oppii paremmin jäsentämään harjoitteluaan ja ymmärtämään paremmin harjoitteluun liittyviä tukitoimia.
Keskeisiä sisältöjä ovat urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen sekä:
- Ominaisuuksien ja lajitaitojen kehittäminen
- Huoltava harjoittelu
- Urheilijan terveys
- Urheilijan elämänhallinta ja itsensä kehittämisen taidot.
TEMAATTISET OPINNOT
Temaattiset ovat opintoja, jotka usein muodostuvat useiden eri oppiaineiden osa-alueista tai ne toteutetaan useiden eri oppiaineiden yhteistyönä
Esport1 – Tutustu e-urheiluun 2op – koulukohtainen temaattinen valinnainen opintojakso
Opintojakso suoritetaan ns. kesäopintoina eli tiivistetysti kesäkuun ensimmäisellä viikolla lukuvuoden virallisesti loputtua. Opettajana toimii e-sports -asiantuntija.
Opintojakson yleisinä tavoitteina on, että opiskelija
- tutustuu e-urheilun eri tapoihin
- tutustuu e-urheilun vaatimuksiin
- hahmotuskyvyn, kieli- ja sosiaalisten taitojen kehittäminen. Näiden lisäksi tavoitellaan johtamiskyvyn kehittämistä.
Keskeiset sisällöt
- tutustutaan e-urheilun erilaisiin genreihin kuten vaikkapa urheilupelit, toimintapelit, strategiapelit, selviytymispelit.
- Opintojakson sisältöön kuuluu myös tutustua siihen, mitä e-urheilu vaatii pelaajalta kuten terveelliset elämäntavat: riittävä uni, terveellinen ruokavalio ja liikunta
KUMU1 Äänestä kuvaa-kuvaa äänestä 2 op- taiteiden välinen temaattinen koulukohtainen opintojakso
Opintojaksolla yhdistyvät kuvantekemisen innovatiiviset kokeilevat maalaamisen, piirtämisen muodot ja luova ääni-improvisaatio ja kokeileva musiikki.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
- kokeilevat rohkeasti omanlaisen äänimaiseman luomista eri instrumentein
- kokeilevat rohkeasti omaa kuvailmaisuaan
- tuottavat esitettävää, julkaistavaa materiaalia syyskonsertin yhteyteen sekä koulun sosiaaliseen mediaan. Kurssilla hyödynnetään nykytaiteen keinoja.
Keskeisiä sisältöjä ovat kuva- ja ääni-improvisaatio, taiteidenvälinen lähestyminen, tuottaminen, teosten jakaminen.
Opintojakso tukee opiskelijan hyvinvointiosaamista, vuorovaikutusosaamista ja monitieteistä ja luovaa osaamista. Opintojakso sijoittuu toiseen jaksoon, muodostuu 1op. musiikkia ja 1op. kuvataidetta. Opettajina toimivat vuorotellen kuvataiteen opettaja ja musiikin opettaja.
RETK1 Luonnontuntemus ja retkeily 2op – koulukohtainen temaattinen opintojakso
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- syventää kotiseutunsa ja Suomen luonnon tuntemusta
- tutustuu kotiseutunsa luonnonsuojelualueisiin
- ymmärtää luonnonsuojelun merkityksen monimuotoisuuden säilyttäjänä
- osaa tehdä havaintoja ympäristöstään ja toteuttaa pieniä ympäristöön liittyviä tutkimuksia
- oppii retkeilyn perustaidot
- syventää kartanlukutaitoaan
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
- saa luontoelämyksiä ja oppii nauttimaan luonnosta
Opintojakson keskeiset sisällöt
- Pohjois-Karjalan ja Suomen luonto
- erilaiset ekosysteemit ja niiden toiminta
- ihmisen vaikutus ekosysteemeihin
- luonnonsuojelualueet
- luonnon monimuotoisuus
- ympäristötutkimuksen tekeminen
- oman tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- retkeilytaidot
- liikkuminen luonnossa
- kartan ja kompassin käyttö
- retkeilyvarusteet
- jokamiehen oikeudet ja velvollisuudet
TEAT2 Taidetta kaikilla aisteilla (musiikiteatterin visualisointi) 2op – koulukohtainen temaattinen opintojakso
Opintojaksolla osallistutaan JYKin musiikkiteatterin vuotuiseen luovaan prosessiin ja suunnitellaan sekä tuotetaan visuaalista materiaalia projektin tarpeisiin. Visuaalinen ilme, kuten julisteet, dokumentaatiot, lavasteet, puvustus, maskeeraus, mahd. video/kuvaprojisoinnit suunnitellaan yhdessä työryhmässä näyttelijöiden ja muusikoiden luovaa prosessia seuraten.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- oppii tuntemaan ja arvioimaan eri taiteenalojen ajankohtaisia toimintatapoja ja ilmiöitä, saamaan omaan työskentelyyn inspiraatiota tutustumalla mitä meillä ja maailmalla kokeellisen teatterin/ performanssin saralla tapahtuu.
- tarkastelee yksin ja yhdessä taiteiden ja kulttuurien suhdetta sekä taiteen merkityksiä omassa elämässä, yhteiskunnassa ja maailmassa
- tutkii merkityksellisiä teemoja ja aihepiirejä eri taiteenalojen keinoin ja niitä yhdistellen
Keskeiset sisällöt
- Teatteritilan visuaalisuus, skenografia
- Luovan prosessin kuvaaminen, viestintä, dokumentaatio
- Hahmojen esteettinen rakentaminen, puvustus, maskeeraus
- Taiteidenvälinen työskentely
- Visuaalisen markkinointimateriaalin valmistaminen
HALUTESSASI VOIT OTTAA OPINTOJAKSOJA LUKION ALETTUA MYÖS 2.-3. VUOSIEN TARJONNASTA, MIKÄLI LUKUJÄRJESTYKSEESI MAHTUU.
JOENSUUN YHTEISKOULUN LUKIO hakijan opas kevät 2021JYKISTÄ JATKOON!28.12.2020